Pompy zębate do oleju dostarczają olej do smarowania silnika. Jeśli pompa olejowa jest zużyta lub nie obraca się, silnik traci ciśnienie oleju, co może spowodować uszkodzenie silnika lub awarię silnika. Pierwszą oznaką problemu może być lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia oleju, spadek normalnego odczytu na wskaźniku ciśnienia oleju (jeśli Twój samochód ma taki) lub pojawienie się tykania lub stukania silnika. Z reguły większość silników potrzebuje tylko około 10 PSI ciśnienia oleju na każde 1000 obrotów na minutę silnika.
Ciśnienie oleju będzie wyższe niż normalnie przy pierwszym uruchomieniu zimnego silnika, ponieważ olej jest gęsty. Ciśnienie oleju będzie stopniowo spadać wraz z rozgrzewaniem się silnika i rozcieńczaniem oleju. Tak więc normalnie pompa do przepracowanego oleju posiada ciśnienie oleju wynoszące zazwyczaj od 30 PSI do 45 PSI. Jeśli lampka ostrzegawcza oleju świeci się lub wskaźnik ciśnienia oleju wskazuje niski poziom, pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest zatrzymanie samochodu, wyłączenie silnika, pozostawienie go na kilka minut, a następnie sprawdzenie poziomu oleju na bagnecie. Jeśli lampka ostrzegawcza świeci się, lub odczyt ciśnienia oleju nie powraca do normalnego zakresu lub hałas silnika nie ustępuje, może to oznaczać, że pompa oleju jest uszkodzona.
Inne możliwości obejmują wadliwą jednostkę nadawczą ciśnienia oleju lub problem z obwodem lampki ostrzegawczej ciśnienia oleju lub manometrem. Jeśli silnik nie wydaje nietypowych dźwięków i wydaje się, że pracuje normalnie, a poziom oleju na bagnecie jest pełny, ale nadal wyświetla się lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia oleju lub niski odczyt wskaźnika, usterką może być złe ciśnienie oleju jednostka wysyłająca.
Nadajnik ciśnienia oleju jest zamontowany na bloku silnika. W niektórych zastosowaniach występuje sprężyna wrażliwa na nacisk membrana z przełącznikiem wewnątrz jednostki nadawczej. Zębata pompa oleju hydraulicznego zamyka obwód do lampki ostrzegawczej niskiego ciśnienia oleju, jeśli ciśnienie oleju spadnie poniżej określonego progu. Jednostka może przestać działać, jeśli wewnętrzna membrana ulegnie awarii, jeśli przełącznik jest zablokowany, jeśli mały otwór, który umożliwia przedostanie się oleju do jednostki nadawczej, zostanie zatkany, jeśli na jednostce nadawczej jest luźne, skorodowane lub pęknięte złącze przewodów lub tam jest usterką w obwodzie okablowania między jednostką nadawczą a ogrzewaniem.