Chyba żadna dziedzina marketingu nie rozwija się tak dynamicznie, jak marketing internetowy. Nieustanne zmiany i aktualizacje dotyczą każdego obszaru – także portali społecznościowych, w tym najpopularniejszego w Polsce Facebooka.
Z tego powodu wiedzę na temat prowadzenia za jego pośrednictwem działań promocyjnych trzeba nieustannie uzupełniać i poszerzać. Co warto wiedzieć na temat obowiązujących obecnie trendów? Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w roku 2020? Oto kilka najważniejszych wskazówek.
Krótkoterminowe kampanie – konkretne cele
Od tego, jak określisz cel swojej kampanii zależy zasięg reklamy i sposób jej wyświetlania użytkownikom. Do wyboru masz kilka możliwości, m.in.:
- Konwersja. Jeśli zdecydujesz, że to ona jest efektem, który chcesz osiągnąć, algorytmy Facebooka będą wyświetlać Twoją reklamę tym użytkownikom, w przypadku których przejście całej ścieżki sprzedażowej będzie najbardziej prawdopodobne. Do monitorowania tego rodzaju kampanii konieczna jest instalacja tzw. piksela monitorowania konwersji.
- Kliknięcie w link. Jeśli to właśnie to działanie wskażesz jako cel swojej kampanii, Twój komunikat reklamowy będzie dystrybuowany z nastawieniem na osiągnięcie wysokiego współczynnika klikalności (CTR) przy niskim efektywnym CPC.
- Zaangażowanie użytkownika przy konkretnym poście. Analizy pokazują związek pomiędzy zaangażowaniem klientów online w stosunku do konkretnego produktu, a ich skłonnością do wydania na niego pieniędzy. Jest to więc kolejny cel, który warto realizować w swoich kampaniach marketingowych.
Jeszcze innymi celami kampanii na Facebooku mogą być polubienia albo wyświetlenia zdjęcia lub nagrania wideo.
Optymalizacja manualna zamiast automatycznej
Eksperci są zgodni, że warto zdecydować się na automatyczne optymalizowanie kampanii na Facebooku, ale… dopiero wtedy, gdy liczba użytkowników, do których kierujesz swoje działania oscyluje koło 10 tysięcy. W przeciwnym wypadku lepiej zrobić to „ręcznie”. W jaki sposób?
Twórz kampanie dla mniejszych grup odbiorców, ustawiając wysokie stawki CPC/CPM, dzięki którym uzyskasz dobre zasięgi. Monitoruj reakcje odbiorców. Gdy uznasz, że są odpowiednie – uruchom właściwą kampanię, dopiero wtedy angażując przewidziany na ten cel większy budżet.
Cel kampanii a jej grupa docelowa
Jeśli masz już cel kampanii, w następnej kolejności precyzyjnie określ jej target. Przekaz reklamowy skierowany do mniejszej, ale starannie dobranej grupy docelowej wywoła żywsze reakcje, a w efekcie – wygeneruje wyższą konwersję, niż analogiczny komunikat skierowany do rzeszy przypadkowych, niezainteresowanych odbiorców. Ten pierwszy sposób postępowania będzie ponadto wiązał się ze znacznie niższymi kosztami.
Targetowanie demograficzne i geograficzne
Kierowanie swojej reklamy na Facebooku „do wszystkich” jest bardzo nieefektywne – można je porównać do próby trafienia w cel z zawiązanymi oczami. Oczywiście, przy odrobinie szczęścia może się to w końcu nawet udać, ale ile czasu trzeba poświęcić? Ile z wykonanych rzutów nawet nie otrze się o tarczę? Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz więc precyzyjnie celować – a tak się składa, że Facebook daje Ci tę możliwość. Wykorzystaj targetowanie geograficzne i demograficzne, aby dotrzeć ze swoim komunikatem do odbiorców w określonym wieku czy też znajdujących się w konkretnych lokalizacjach. Dzięki temu będziesz mógł optymalnie wykorzystać swoje zasoby i osiągnąć maksymalny efekt przy minimalnych kosztach.
Jedno miejsce – jedna kampania
Na Facebooku Twoja reklama może się wyświetlać na cztery sposoby, do których należą:
- News feed, czyli tablica na komputerze,
- Mobile news feed, czyli tablica na urządzeniu mobilnym,
- Audience network, czyli aplikacje powiązane z Facebookiem,
- Strona internetowa na komputerze (w tym wypadku reklama jest widoczna w prawej części ekranu).
Dla każdego z tych miejsc najlepiej jest prowadzić osobną kampanię. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania będziesz mógł dokładniej mierzyć efekty działań marketingowych i łatwiej wprowadzać konieczne optymalizacje.
Pamiętaj, że portale społecznościowe nieustannie się rozwijają, z czym wiąże się coraz większa konkurencyjność promowanych na nich treści. Dlatego tak ważne są nie tylko techniczne aspekty kampanii marketingowej na Facebooku, lecz przede wszystkim sama istota przekazu marketingowego, który powinien być atrakcyjny i kreatywny.
Więcej ciekawych artykułów na temat marketingu internetowego udostępnia na swojej stronie Fabryka Marketingu. W jej Czytelni znajdziesz teksty dotyczące nie tylko Facebooka, ale również m.in. SEO (czyli pozycjonowania i optymalizacji stron WWW), SEM (czyli kampanii reklamowych w wyszukiwarce internetowej) oraz content marketingu. Warto zaglądać tam regularnie – sprawdź sam!